حیوانات اهلی

حیوانات اهلی به حیواناتی گفته میشود که تولید مثل آنها تحت کنترل انسان بوده یا می‌تواند در کنترل انسان باشد. در اهلی‌ کردن حیوانات عواملی که در نظر گرفته می‌شد عبارتند از: تعلیم‌ پذیری، اندازهٔ حیوان، شاخ، رنگ، کیفیت پوشش حیوان، تولید گوشت و شیر.

 چه حیواناتی اهلی محسوب میشوند؟

 

تا چند دهه پیش تعریف حیوانات پرورشی به گاوها، گوسفندها، بزها، خوک ها، مرغ ها، بوقلمون ها، اردک ها، غازها، اسب ها، برخی از انواع ماهی ها و در موارد محدود به خرگوش ها محدود میشد ولی امروز کمتر حیوانی وجود دارد که در جایی از دنیا پرورش داده نشود.

در کشورهایی مانند چین سگها و گربه ها برای گوشت و پوستشان پرورش داده میشوند. پرورش کانگورو برای گوشت در سالهای اخیر در برخی از نقاط دنیا باب شده است. پرورش بلدرچین و شترمرغ برای گوشت و تخم حتی در ایران هم رایج است.

در برخی از کشورها مانند چین انواع خاصی از خرس، موش، چینچیلا، راکون و دیگر حیوانات پشمالو برای پوستشان پرورش داده میشوند. پرورش انواع حیوانات مخصوصاٌ جوندگانی مثل موش، خرگوش، همستر برای استفاده در آزمایشات در بیشتر نقاط دنیا کاملاً جا افتاده است.

در برخی از مناطق دنیا تمساحها برای استفاده از پوست و گوشتشان پرورش داده میشوند و در جایی دیگر پرورش نوع خاصی از خرس قهوه ای برای استفاده از ادرار آنها در پزشکی مبتنی بر خرافات رایج است.

خلاصه کمتر حیوانی وجود دارد که در جایی از دنیا برچسب “حیوان پرورشی” نخورده باشد و بحث حیوانات پرورشی بحث صد دیوان است.

به هر حال، با توجه به اینکه خوانندگان این سایت همه فارسیزبان هستند، من تنها به حیواناتی میپردازم که در واژهنامۀ فرهنگی ایرانیان و سایر کشورهای فارسیزبان به عنوان حیوانات پرورشی شناخته شده اند.

حیوانات اهلیِ خانگی ، سلامت را تهدید میکنند

افرادی که به تقلید از سایر فرهنگ‌ها و به دلیل مدگرایی، انواع حیوانات را در خانه نگهداری میکنند،

اغلب از خطرات ناشی از نگهداری این حیوانات در خانه و تماس نزدیک با ‌آنها بی اطلاع اند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از میان حدود ۱۷۰۰ عامل بیماری زا، ‌۸۳۲ عامل از طریق حیوانات به انسان منتقل میشود.

در دهه ۱۹۸۰، این طرز تفکر رواج یافته بود که نگهداری حیوانات خانگی با افزایش طول عمر انسان همراه است، چرا که تنهایی او را پر میکند.

اما بررسی هایی که در سال‌های بعد صورت گرفت، نتایج معکوسی را در برداشت.

انواع عفونت‌های باکتریایی قارچی و انگلی، آلرژی ها و جراحات ناشی از این حیوانات، بخصوص در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، کودکان، زنان باردار و بیمارانی با اندام‌های پیوندی، باعث بروز بیماریهای خطرناک و حتی کشنده میشود.

حیواناتی مانند سگ، گربه، حیوانات کوچک مانند موش و خرگوش، پرندگان و ماهی ها جزو حیوانات خانگی محسوب میشوند.

 

حیوانات وحشی

 

– یکی از سمی ترین حیوانات دنیا نوعی عروس دریائی است که سم آن در کمتر از دو دقیقه قربانی خود را میکشد.
– فقط سی درصد از مارهای دنیا سمی هستند.
– عقربها تنها موجوداتی هستند که اشعه رادیو اکتیویته تاثیری به آنها ندارد و جالب تر اینکه عقربها دو دشمن دارند یکی از آنها یک نوع سار است و دیگری مگس.
– مار «آناکوندا» تنها نمونه افعی است که بچه می زاید.

غذای حیوانات وحشی

غذای حیوانات وحشی بسته به اینکه گوشتخوار هستند، یا گیاهخوار و همه چیز خوار متفاوت است. حیوانات گوشتخوار همانطور که از نامش پیداست،

گوشت می خورند و حیوانات گیاهخوار از گیاهان و برگ ها تغذیه می کنند و حیوانات همه چیز خواهر، هم از گوشت و هم از گیاه تغذیه می کنند. اما اکثر غذای حیوانات وحشی ، گوشت است.

حیوان وحشی، رام نیست و بدون کمک انسان می تواند به زندگی خود ادامه دهد. حیوانات وحشی غذای خود، پناهگاه، آب و سایر نیازهای خود را در یک زیستگاه طبیعی خاص پیدا می کند. زیستگاه می تواند جنگل، زمین مرطوب، پارک، چمن زار و غیره باشد.

این حیوانات به ندرت سراغ مرده حیوانات دیگر می روند و طعمه خود را زنده شکار کرده و با روش های خود می کشند.

حالا شما را با وحشی ترین حیوانات روی کره زمین و غذای آنها آشنا می کنم. گورکن ها حاضرند برای غذا جلوی شیر هم بایستند. اسب آبی می تواند چهل و هشت کیلومتر در ساعت بدود و خود را به طعمه برساند.

کوسه دندان های بسیار قوی دارد و می تواند هر چیزی را به راحتی ببلعد. تمساح خود را در محیط استتار می کنند و قوی ترین آرواره را دارد. سم مار می تواند انسان را تا نزدیکی مرگ ببرد.

کرگدن از بینایی خوبی برخوردار است و این ویژگی، شکار را برای آنها آسان کرده است.

 

این تنها خلاصه ای از مقاله بود با خرید فایل کامل می توانید همراه با جزئیات کامل آن را مشاهده کنید !

 

شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ این محصول، همان لحظه قادر به دریافت محصول خواهید بود. این فرایند کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام میپذیرد.جهت پرداخت مبلغ این محصول شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ محصول را پرداخت نمایید.