سوپ شیر از دسر های خوشمزه است که علاوه بر ایران در کشورهای اروپای شرقی به ویژه روسیه نیز سرو می شود. انواع آش و سوپ غذاهای سبک و دلچسبی هستند که اغلب برای شام یا در مراسم رسمی به عنوان پیش غذا استفاده می شود. سوپ شیر از سوپ های خوشمزه و مطابق ذائقه ایرانیان است و برای افرادی که رژیم غذایی دارند توصیه می گردد. سوپ شیر حاوی مواد گیاهی و گوشی است و همراه با شیر، انواع ویتامین ها و پروتئین ها را تامین می کند. همچنین می توانید روی سوپ شیر به عنوان یک غذای کامل برای صبحانه بچه ها حساب کنید. در مجله اینترنتی 98 فان مراحل پخت و نکات مهم در تهیه سوپ شیر را بخوانید.

همچنین بخونید : آموزش پخت سوپ ترتیلای مرغ

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر (برای 4 نفر)

جو پرک           2 لیوان

جعفری تازه       5-6 ساقه برای تزیین

روغن              3 قاشق غذاخوری

آب                 4 لیوان

نمک و فلفل به میزان لازم

 

مراحل تهیه سوپ شیر

سینه مرغ را از قبل به مدت چهل دقیقه نیم پز کنید.(بوگیری مرغ را با پیاز و نمک و فلفل انجام دهید) سپس آنرا ریش ریش کنید.

سوپ شیر

هویج را نگینی ریز خرد کنید. قابلمه را روی شعله قرار دهید. روغن را کف قابلمه ریخته و هویج را کمی در آن تفت دهید.

سوپ شیر

قارچ ها را خرد کرده و به هویج اضافه کنید تا تفت بخورد. جو پرک را با 4 لیوان آب به قارچ و هویج اضافه کنید. ذرت و مرغ ریش ریش را به محتویات قابلمه اضافه کرده و بهم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. نمک و فلفل را به میزان دلخواه به سوپ اضافه نمایید. پس به جوش آمدن سوپ زیر آنرا کم کنید تا حدود 1 ساعت تا 1 ساعت و نیم بپزد.پس از این مدت شیر را جدا در ظرفی به جوش آورده و آرام آرام به سوپ اضافه کنید و بهم بزنید.

سوپ شیر

پس از اضافه نمودن شیر اجازه دهید سوپ حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس زیر آن را خاموش کنید. جعفری ها را ریز خرد کرده و با آن سوپ خود را تزیین کنید.

 

نکات مهم در تهیه سوپ شیر

  1. حتما شیر را در حال جوش به سوپ اضافه نمایید. چون شیر سرد در سوپ بریده می شود.
  2. برخی دوست دارند سوپ شیر را با آبلیمو میل کنند. برای این کار به هنگام سرو و به ظرف سرو سوپ آبلیمو را اضافه کنید. چون آبلیمو باعث بریده شدن شیر می گردد.
  3. می توانید جعفری خرد شده را همراه با شیر به سوپ اضافه نمایید تا عطر بی نظیر آن در سوپ احساس شود. همچنین ممکن است برخی جعفری خام دوست نداشته باشند. پس بهتر است کمی در سوپ پخته شود.
  4. اگر پس از اضافه نمودن شیر سوپ شما رقیق شد، دو قاشق غذا خوری آرد برنج به آن اضافه کنید.
  5. به جای جو پرک می توانید از جو معمولی استفاده کنید. اما جو را از قبل خیس نمایید. جو پرک را هم می توانید از قبل به مدت نیم ساعت خیس دهید.
  6. تعداد هویج و قارچ و مقدار ذرت را می توانید به دلخواه تغییر دهید.