ترک متادون | بهترین روش ترک متادون

آیا به دنبال راهی برای ترک متادون هستید؟ متادون دارویی است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدری مانند هروئین، مورفین، تریاک، شیره و... استفاده می‌شود. اما در برخی مواقع خود متادون مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد. ترک متادون با مشکلاتی مانند بی‌خوابی، بدن‌درد، سرگیجه و... همراه است. ترک یکباره و غیر اصولی متادون عوارض متعددی دارد؛ یکی از مهم‌ترین عوارض آن به هم خوردن تعادل بدن و بالا رفتن احتمال بازگشت به اعتیاد است، حتی در برخی موارد ترک ناگهانی منجر به ایست قلبی نیز می‌شود. متادون به صورت شربت متادون (5 میلی گرمی در هر سی سی) و همچنین به صورت قرص‌های 5 ،10، 20 و 40 ml مورد مصرف قرار می‌گیرد.  

 

متادون چیست | موارد مصرف متادون

متادون و مصرف متادون

متادون (Methadone) دارویی است که به دلیل خاصیت ضد درد و تأثیرات مشابه با مخدرها برای ترک اعتیاد به بسیاری از مخدرها مانند هروئین و مورفین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدت تأثیر متادون به صورت میانگین بین 24 تا 74 ساعت است اما با توجه به سوخت و ساز بدن افراد می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برای درمان هروئین که مدت تأثیر آن 2 تا 3 ساعت است، به کار می‌رود.

توجه: متادون به دلیل تأثیرات مشابهی که با مخدرها دارد، حتماً باید با احتیاط مصرف شود. زیرا مصرف غیر اصولی این دارو، بدون تجویز پزشک یا بدون توجه به دستورات پزشک نه تنها کمکی به ترک اعتیاد نمی‌کند بلکه خود تبدیل به ماده‌ای می‌شود که مورد سوءمصرف قرار گرفته و علائم اعتیادی جدیدی را در شما ایجاد می‌کند.

 

متادون برای چه کسانی تجویز می شود

قرص و شربت متادون برای درمان وابستگی به مخدرهایی نظیر هروئین، تریاک، مورفین، شیره و... توسط پزشک تجویز می‌شود. این افراد تحت نظارت پزشک باید متادون را به طور منظم دریافت نمایند، تا از بروز علائم ترک جلوگیری شود.

 

علائم ترک اعتیاد به متادون

علائم ترک متادون (withdrawal) با تأخیر و 4-3 روز پس از قطع مصرف شروع شده و در روز ششم به اوج می‌رسد و معمولاً پس از 3-2 هفته برطرف می‌شود. افرادی که متادون مصرف می‌کنند، قطعاً نسبت به بعضی از اثرات آن تحمل پیدا کرده و در صورتی که این دارو را به شکل منظم دریافت نکنند یا مصرف آن را ناگهانی قطع کنند، با علائم جسمانی و روانی ناخوشایندی رو به رو می‌شوند.

عوارض جسمی ترک متادون ( غیر اصولی )

عوارض جسمی ترک غیر اصولی علائمی نظیر اختلال خواب و بی‌خوابی، بدن درد بخصوص پا درد، سرگیجه، تهوع، استفراغ، اختلالات جنسی و کاهش میل جنسی، کاهش فشار خون، بی‌اشتهایی، ضعف، خارش و اختلال در دید را شامل می‌شود.

عوارض روحی و روانی ترک متادون ( غیر اصولی)

عوارض روحی و روانی ترک غیر اصولی به شکل بی قراری و علائم افسردگی، در بعضی موارد اقدام به خودکشی، اضطراب، هیجان و احساس نارضایتی دیده شده است.

 

مدت زمان ترک اعتیاد به متادون

همان طور که ذکر شد ترک ناگهانی متادون خطرناک است و با توجه به مطالعات انجام شده در بازه زمانی طولانی مدت نتیجه بهتری می‌توان گرفت. طول درمان بسته به دوز مصرفی و شرایط فیزیکی فرد به صورت نسبی توسط پزشک تعیین می‌شود. افراد با سابقه مصرف دوز بالا و طولانی مدت بین 1 تا 2 سال و برخی دیگر حتی در 1تا 2 ماه هم نتیجه دلخواه را در ترک متادون به دست آورند.

طبق تحقیقات انجام شده بیش از 75 درصد افرادی که از روش اصولی برای ترک متادون استفاده نکرده‌اند، طی 1 سال بعد از قطع متادون به مصرف مواد باز می‌گردند. اما راهکارهایی برای از بین بردن علائم و نشانه‌های ترک متادون وجود دارد که می‌توانید

بهترین روش ترک متادون

بهترین روش ترک متادون

برای ترک اعتیاد به متادون روش‌های گوناگونی وجود دارد. بهترین روش درمان متادون کاهش دوز مصرفی و در نهایت کاهش میزان مصرف آن در طول روز است. این روش بر اساس میزان مصرف شما و درگیری بدنتان برنامه‌ریزی می‌شود؛ به طور مثال در صورتی که مصرف‌تان روزانه 1000 سی سی است می‌توانید زیر نظر پزشک آن را به 3 الی 4 وعده 250 سی سی (در طول مدتی که متخصص در نظر می گیرد) برسانید و به مرور آن را کاهش دهید تا نهایتاً بتوانید به طورکامل آن را قطع کنید.

چرا نباید خودم تنهایی متادون را کم بکنم؟

توجه داشته باشید که کاهش دوز تنها باید تحت نظر متخصص صورت بگیرد، چرا که این روند کاهش روز به روز سخت‌تر و پیچیده‌تر از پیش می‌شود. هر چه متادون کاهش پیدا می‌کند موانع ترک نیز قدرتمندتر شده و درگیری میان افکار نیز بیشتر می‌شود. در این میان متخصص ترک اعتیاد با استفاده از تکنیک های متعدد (برای مقابله با این ناراحتی ها، حفظ انگیزه‌های ترک، تنظیم دوز دارو به نحوی که کمترین سختی را تحمل کنید و...) در کنارتان خواهد بود. حضور مشاور ترک تا زمانی که به طور کامل (چه جسمی و چه روانی) از اعتیاد به متادون پاک بشوید، ضرورت دارد. 

 

مراحل ترک اعتیاد به متادون

ترک اعتیاد به متادون مانند ترک مواد مخدر دیگر دارای مراحلی است که شامل موارد زیر است:

1- تصمیم‌گیری و ایجاد انگیزه در خود برای ترک

2- تعیین چگونگی روش ترک با استفاده از مشورت پزشک و روانشناس متخصص در زمینه ترک

3- آشنایی با مشکلات و چالش‌های ترک 

4- دریافت یک برنامه درمانی مناسب برای کاهش تدریجی دارو

5- استفاده از خدمات روان درمانی برای افزایش احتمال موفقیت

6- شرکت در برنامه‌های پیشگیری از بازگشت

 

اشتباهات رایج در زمان درمان متادون

از انجام کارهای زیر در زمان ترک جدا خودداری نمایید:

_ درمان اعتیاد به متادون یک فرایند طولانی است، مدت سم‌زدایی در بازه‌ای بین 5 الی 8 روز (با روش های مخصوص) در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه نباید تصمیم به ترک یک روزه این دارو بگیرید.

_ به جای ترک خودسرانه از مشاوره ترک اعتیاد بهره‌مند شوید. یک مشاوره خوب می‌تواند به شما در این فرایند کمک بسیاری کند.

_ از مصرف داروهای جایگزین به صورت خودسرانه خودداری کنید. برای استفاده از روش‌های دارویی حتماً به یک متخصص با تجربه مشورت کنید. استفاده خودسرانه از داروها می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی شود.

نکات مهم در مورد متادون

نکات مهم درمان متادون

1- برخی افراد بر این باورند که متادون ماده‌ای مخدر نیست. اما این ماده دقیقاً تأثیرات مشابهی با مخدرها دارد و مناطق مغزی یکسانی را درگیر خود می‌کند با این تفاوت که اثرات آن تا اندازه‌ای از مخدرهایی نظیر هرویین خفیف‌تر است. به همین دلیل در درمان اعتیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا فرد بتواند راحت‌تر مواد مخدر را کنار بگذارد.با این حال سوءمصرف آن و استفاده سرخود از دوزهای بالای این دارو منجر به علائم شدید اعتیاد خواهد شد. 

2- متادون راهی برای درمان اعتیاد است، مصرف جایگزین آن برای درمان اعتیاد به مدت چند هفته تا چند ماه می‌تواند یکی از بهترین روش ها برای بهبودی و درمان مواد مخدر باشد.

3- متادون مانند بسیاری از مواد اعتیادآور،  تست اعتیاد را مثبت می‌کند. برای مشاوره در مورد  تست اعتیاد به متادون و اطلاع از نحوه سریع ترک اعتیاد برای آزمایش می‌توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی تماس بگیرید.

4- برخی افراد برای احساس سرخوشی و آرامش، از متادون استفاده می‌کنند. اما متادون تنها باعث احساس شادابی کوتاه مدت می‌شود و در طولانی مدت باعث ایجاد کلافگی و افسردگی خواهد شد. 

5- به هیچ وجه نقش مشاوره ترک اعتیاد و آماده کردن فرد را با بالا بردن دانش و اطلاعات در مورد بیماری، علائم، نشانه‌ها و عوارض متادون را در فرایند ترک دست کم نگیرید.