تغذیه در فصل زمستان
 

در فصل سرما و زمستان علاوه بر مراقبت از بدن باید به فکر تغذیه و آنچه می خوریم هم باشیم چرا که اثر مستقیم روی سلامت جسم و روح دارد ؛ برای همین در این قسمت از بخش سلامت تغذیه در نمناک قصد داریم مواد غذایی را نام ببریم که مصرف آن ها در فصل زمستان ممنوع است و در نتیجه تکلیف شما مشخص می شود که در این فصل چه مواد غذایی خریداری کنید تا بدن سالم تری داشته باشید .

تغذیه در فصل زمستان

مارچوبه

بعضی از غذا ها برای فصل بهار بهترین گزینه هستند که مارچوبه تازه یکی از آن هاست اما هرگز نباید این غذا را در فصل زمستان مصرف کنید .

به جای مارچوبه از کلم پیچ استفاده کنید : کلم پیچ یا هر سبزیجات تیره ای در فصل زمستان بسیار مناسب است و شما را از بیماری هایی مثل سرماخوردگی در امان می دارد .

مارچوبه

فلفل قرمز

شاید این ادویه ها و مواد تند بتواند سینوس های شما را پاک سازی کند اما تمام مواد مغذی را نیز همراه با خودش هضم می کند و اگر دچار سرماخوردگی هستید، هرگز از غذا های تند استفاده نکنید .

به جای فلفل قرمز از زنجبیل استفاده کنید : زنجبیل به عنوان یک دارو در روزهای سرد سال در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده طبیعی عملکرد سیستم گوارش را بهبود می بخشد و حالت تهوع را نیز از بین می برد و چای زنجبیل گرم در فصل زمستان یک نوشیدنی عالی محسوب می شود .

بلال و انتهای آن

بسیاری از افراد عاشق خوردن بلال مخصوصا انتهای سفت آن هستند اما مراقب باشید که این خوراکی را در فصل زمستان استفاده نکنید. حتی بهتر است که از ذرت فریز شده نیز استفاده نکنید.

کلم بروکسل را جایگزین بلال کنید : کلم بروکسل جزء سبزیجات زمستانی است که خواص زیادی در این فصل دارد و می توانید این گیاه را همراه با عسل و روغن زیتون استفاده کنید .

بلال

لبنیات

شیر، بستنی و پنیر و کره جزء بدترین غذا هایی هستند که می توان در فصل زمستان آن هم شب ها استفاده کرد و اگر فکر می کنید که در معرض سرماخوردگی هستید، از لبنیات دوری کنید .

محصولات فاقد لبنیات را جایگیزن لبنیات کنید : بهتر است که لبنیات خود را با یک مسهل همراه کنید. مثلا به جای شیر خالی از شیر بادام استفاده کنید که شیر بادام دیگر جزء لبنیات محسوب نمی شود .

ماهی هالیبوت

هرکدام از ماهی ها بهتر است که در فصل های خاصی استفاده شوند . ماهی هالیبوت یکی از آن هایی است که مصرف آن در زمستان ممنوع می باشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز جزء مواد غذایی سرد محسوب می شود که مصرف آن در زمستان کار درستی نیست . پس بهتر است تا جایی که می توانید مصرف آن ها را در این فصل کاهش دهید .

گل کلم را جایگزین گوجه فرنگی کنید : به جای گوجه و سس آن از گل کلم استفاده کنید و همچنین می توانید گل کلم را در سالاد نیز استفاده کنید و از طعم آن لذت ببرید .

گوجه فرنگی

هلو

بسیاری از افراد این میوه ها را در فصل زمستان به صورت تازه ، خشک شده و یا آب میوه استفاده می کنند و این میوه اصلا گزینه خوبی برای فصل زمستان نمی باشد و از طرفی هر هلویی در فصل زمستان پیدا کنید، بی مزه است .

سیب را جایگزین هلو کنید :سیب ها انواع و اقسام مختلفی دارند و برای فصل زمستان مخصوصا برای درمان بیماری هایی مثل سرماخوردگی مناسب می باشند و پیشنهاد ما این است که برای تقویت سیستم ایمنی خود هر روز یک عدد سیب بخورید .

هندوانه

هندوانه نیز طبع بسیار سردی دارد و مصرف آن هرگز در این فصل توصیه نمی شود . اینکه این میوه را در فصل زمستان هم پیدا کنید، دلیلی برای خوردن آن نیست و حتما تا تابستان صبر کنید.

به جای هندوانه از گریپ فروت استفاده کنید : میوه گریپ فروت می تواند برای صبحانه فصل زمستان بسیار مناسب باشد .

هندوانه

توت فرنگی

توت فرنگی ها معمولا چند وقت یک بار رخ می نمایند و به همین دلیل همه حریص آن هستند اما بهتر است که دست نگه دارید و از مصرف آن در زمستان خودداری کنید .

قند

افراد عاشق این هستند که در روزهای سرد زمستان از نوشیدنی هایی مثل هات چاکلت استفاده کنند اما بسیاری از متخصصان عقیده دارند که مصرف شکر در این فصل سیستم ایمنی را تضعیف می کند و این قند ها مانع از مبارزه بدن شما با باکتری ها می شوند.

به جای شکر و نوشیدنی های شیرین از اسموتی و آبمیوه استفاده کنید :آب میوه های طبیعی دارای قند طبیعی هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و در نتیجه برای فصل زمستان بسیار مناسب می باشند.