خواص عسل طبیعی و فواید شگفت انگیز آن برای درمان مشکلات معده، قلب و عروق، پوست، اعصاب و بسیاری خاصیت های دیگر که بطور علمی به اثبات رسیده را در این مقاله بررسی خواهیم کرد. 

عسل دارای سابقه دارویی طولانی است و با توجه به خواص عسل توسط فرهنگ ها و ملل بیشماری از ۲۵۰۰ سال پیش در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است . عسل تقریبا در سراسر جهان بطور گسترده استفاده میشود و در بعضی نقاط به عنوان یک ماده ی غذایی مهم و اصلی شناخته میشود. در حالی که خواص درمانی متعددی از عسل به عنوان یک عنصر مهم در طب سنتی شناخته شده است با این حال دانشمندان عصر جدید در حال تحقیقات جهت استفاده از عسل در درمان بیماری های جدید خصوصا بیماری های مرتبط با زخم ها و پوست میباشند . مصریان باستان از  عسل  به عنوان یک مایع مومیایی و ماده ای برای بهبود زخم ها استفاده میکردند .

یک قاشق غذاخوری عسل خام شامل ۶۴ کالری، بدون چربی، بدون کلسترول و بدون سدیم است، طبق تحقیقات انجام شده حدود ۸۰ درصد کربوهیدرات، ۱۸ درصد آب ، و دو درصد ویتامین ، مواد معدنی و اسیدهای آمینه در عسل طبیعی وجود دارد است.

صرف نظر از رنگ اغوا کننده عسل و عطر و  طعم آن ، عسل دارای یک ترکیب شیمیایی غیر معمول است ، اینکه باعث می شود عسل را بصورت نامحدود نگهداری کرد بدون اینکه خراب یا فاسد شود ؛ در طول حفاری از مقبره های باستانی مصر کوزه هایی سالم از عسل طبیعی پیدا شده است .

چرا باید عسل مصرف کنیم؟

انسان‌ها از دوران باستان از عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن استفاده می‌کردند. در حقیقت، یونانیان، رومی‌ها و مصری‌ها فواید عسل طبیعی را که ارسطو نیز در سال ۳۸۴ پیش از میلاد به آن اشاره کرده است، ثبت کرده‌اند. حتی حضرت سلیمان گفته است که «پسرم، عسل بخور که برای تو فایده دارد». عسل قطعاً یکی از محصولات قدیمی است که جایگاه خوبی را در دل‌های مردم از لحاظ شفابخشی طبیعی به دست آورده است.

بوسیله عسل نه تنها می‌توان شکر را از سبد غذایی خود حذف کرد، بلکه مواد مغذی و سلامتی را می‌توان وارد زندگی خود نمود. در ترکیب اصلی آن، یک قاشق غذاخوری عسل دارای حدود ۶۴ کالری بوده و هیچ گونه چربی یا کلسترول ندارد.

این ماده غذایی حاوی ویتامین‌ها، آنزیم‌های کم‌مقدار، آمینو اسیدها و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، کلرین سدیم، منیزیم، فسفات و پتاسیم است. به دلیل تمایل عسل به سطح pH اسیدی (۲/۳ تا ۵/۴)، به کاهش رشد باکتری کمک می‌کند و خواص آنتی اکسیدانی آن باعث حذف برخی رادیکال‌های آزاد می‌شود. این ماده احتمالاً یکی از بهترین شیرین کننده‌ها و نوعی قند کمتر فرآوری شده بر روی زمین است.

خواص عسل طبیعی

اگر از خواص عسل بهره کامل نمی‌برید، بهتر است این کار را شروع کنید، زیرا عسل یک عامل شفابخش فوق‌العاده برای تمام انواع بیماری‌ ها است.

۱- کمک به رفع آلرژی

به دلیل خواص ضدالتهابی عسل، این ماده قادر است تا به کاهش علائم آلرژی کمک کند. عسل به دلیل دارا بودن مقادیر کم گرده گل، به عنوان یک واکسن طبیعی عمل می‌کند. اگر در فصل آلرژی از آبریزش بینی و خارش چشم رنج می‌برید، عسل می‌تواند کمک زیادی به شما نماید.

به محض اینکه مقدار کمی از گرده گل موجود در عسل وارد بدن شما شود، آنتی‌بادی‌هایی تولید خواهد نمود که با آن گرده گل مبارزه خواهند کرد و این بدین معناست که بدن شما بصورت تمام وقت، نوعی حالت دفاعی در برابر آن آلرژی ایجاد خواهد نمود، به نحوی که با ورود مقدار کمی از گرده گلی که به آن حساسیت دارید، سیستم ایمنی بدن شما وارد حالت تهاجمی خواهد شد.

به دلیل اینکه تنها مقدار کمی گرده گل وارد بدن شما می‌شود، سیستم ایمنی شما با موفقیت به آن حمله کرده و آن را از بین می‌برد و بطور همزمان، ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

مهم است که عسلی را مصرف نمایید که از مناطق محلی خودتان بدست آمده باشد، زیرا این نوع عسل حاوی گرده‌های گل بدست آمده از گل‌های محلی خودتان خواهد بود. با مصرف مقدار کمی عسل بصورت روزانه (یک قاشق چای پخوری) بدن شما ایمنی طبیعی خود را در مقابل مواد آلرژی‌ زا که معمولاً باعث بروز علائم آلرژی در شما می‌شوند، تقویت خواهد نمود.

به خاطر داشته باشید که مصرف عسل را دو یا سه ماه پیش از فصل آلرژی شروع کنید، تا بدن شما زمان کافی برای تقویت سیستم ایمنی خود را داشته باشد. برای بدست آوردن عسل محلی، به فروشگاه‌ های کشاورزان محلی‌ یا فروشگاه‌های مواد غذایی طبیعی سالم در نزدیکی خود مراجعه نمایید.

۲- تقویت انرژی بدن

اگر تاکنون برایتان پیش آمده که در محل کار خود، پس از ناهار احساس خستگی مفرط کنید، یا هر روز صبح به سختی از رختخواب خود خارج می‌شود، می‌توانید از یک تقویت کننده طبیعی انرژی برای رفع این مشکل استفاده کنید. عسل به دلیل مقدار بالای کربوهیدرات خود، منبع شگفت‌انگیزی از انرژی قند فرآوری نشده است.

گلوکز و فروکتوز عسل به سرعت وارد جریان خون می‌شوند و این کار باعث تقویت انرژی مورد نیاز برای تحرک شما خواهد شد. این کار، روشی بسیار عالی برای شروع یک رژیم انجام کار طولانی مدت می‌باشد. در غیر اینصورت، عسل را به همراه صبحانه خود مصرف نمایید تا انرژی لازم برای انجام کار شما را تقویت کند.

ایده معتبر این است که یک قاشق پر عسل را درون یک فنجان چای اضافه کنید یا آن را با مقدار کمی قهوه میل نمایید، زیرا مصرف زیاد قهوه باعث افزایش انرژی در شما نمی‌شود. همچنین می‌توانید بعدازظهرها کمی چای ولرم را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل مصرف نمایید. اما به خاطر داشته باشید که روزانه باید تنها یک یا دو قاشق غذاخوری عسل خام مصرف کنید.

۳- خواص عسل برای تقویت حافظه

همه ما دوست داریم با افزایش سن، همچنان حافظه‌ ای قوی داشته باشیم، بنابراین مصرف غذاهایی که باعث تقویت حافظهمی‌شوند،‌توصیه شده است. آنتی‌اکسیدان‌ها مواد شگفت‌انگیزی جهت تغذیه سلول‌های مغز است. مشخص شده است که چندین آنتی‌اکسیدان در عسل وجود دارند که می‌توانند مغز شما را در بهترین وضعیت خود نگه دارند.

در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف تنها یک قاشق عسل در روز، می‌تواند به حفظ قدرت حافظه زنان در دوران پس از یائسگی کمک نماید. افزودن یک قاشق چایخوری عسل به یک فنجان چای در روز، روشی ساده و فرح‌بخش جهت دستیابی به این هدف می‌باشد.

عسل همچنین به جذب کلسیم در مغز و بنابراین به حفظ حافظه کمک می‌کند. مراقبت مناسب از مغز از طریق مصرف مواد مغذی مناسب می‌تواند احتمال درگیری شما با زوال عقل در دوران سالمندی را کاهش دهد.

۴- خواص عسل در کاهش سرفه

از آنجایی که عسل به کاهش سرفه کمک می‌کند، با شایع‌تر شدن سرماخوردگی بخصوص در طی ماه‌های زمستانی، مصرف آن می‌تواند بسیار مفید باشد. شما می‌توانید از شربت‌های سرفه تجویز شده بوسیله پزشک استفاده کنید، اما مواد تشکیل دهنده آنها برای سیستم ایمنی شما مضر هستند.

تمام مواد موجود در شربت سرفه، برای شما سلامتی به ارمغان نمی‌آورند، اما عسل نوعی داروی قدیمی برای سرفه است که برای سلامتی مفید می‌باشد. عسل دیواره گلو را پوشش داده و از طریق تسکین انتهای عصب‌هایی که از گلو محافظت می‌کنند، باعث آرام شدن گلو می‌شود.

برخی پزشکان باور دارند که مصرف دو قاشق غذاخوری عسل در روز، همانند داروهای برطرف کننده سرفه مفید است. در حقیقت، سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عسل به عنوان تسکین دهنده (ماده‌ای که تحریک و التهاب را کاهش می‌دهد) اعتقاد دارد که به تسکین سرفه به دلیل استفاده از عسل به عنوان یک غشای محافظتی بر روی گلو کمک می‌کند.

5-درمان بیخوابی

نمیتوانید به راحتی بخوابید ؟ با استفاده از ترکیب معروف شیر و عسل این مشکل را درمان کنید . یک  قاشق چای خوری عسل را به یک لیوان شیر داغ اضافه کنید تا بسیار سریع به آرامش روح و القاء خواب برسید . همچنین با اضافه کردن ۱ یا ۲ قاشق چای خوری عسل به یک فنجان چای بابونه نیز میتوانید بیخوابی را درمان کنید .

عسل می تواند با افزایش انسولین و انتشار سروتونین که یک انتقال دهنده عصبی است باعث بهبود خلق و خو و شادی انسان بشود .

6-عسل و دیابت

عسل در زمینه پیشگیری دیابت و درمان زخم های دیابتی بسیار موثر هست. عسل انسولین را افزایش می دهد و قند خون را کاهش میدهد.تحقیقات اخیر نشان داده است که جایگزینی کامل شکر با عسل خطر ابتلا به دیابت را تا ۷۰ درصد کاهش می دهد و همینطور با مالیدن عسل بر روی زخم های دیابتی می توان بهبودی این زخم ها را سرعت بخشید و حتی از لزوم قطع شدن پای دیابتی جلوگیری کرد. به منظور پیشگیری از ابتلا به دیابت خانواده ها باید استفاده از عسل را  به جای شکر در برنامه غذایی خودشان جدی بگیرند، اینگونه هم از ابتلا به دیابت جلوگیری میکنند و هم اینکه از خواص عسل بیشترین استفاده را میبرند.