قوانین لینک سازی

اولویت لینک اول: آیا می‌توان چند لینک از یک صفحه به صفحه دیگر داد؟

جان مولر از تیم گوگل به تازگی در این باره اظهار نظر کرده است: "یکی از سوالاتی که غالباً وبمسترها می‌پرسند این است: اگر در یک صفحه دو لینک داخلی داشته باشیم و صفحه مقصد هر دویشان یکی باشد، اما انکرتکست متفاوتی داشته باشند، گوگل چه عکس العملی در این رابطه خواهد داشت؟ در جواب باید گفت: گوگل تعریف مشخصی در این رابطه ندارد و مشخص نکرده است که کدام لینک باید اول باشد، کدام باید آخر باشد، چون این الگوریتم‌های گوگل هستند که در این باره تصمیم گیری می‌کنند. بنابراین اگر لینک‌های مختلفی دارید  که به صفحه هدایت می‌شوند، اصلاً نباید نگران باشید، چون کاملاً طبیعی است و گوگل روزانه با موارد زیادی از این دست، رو به رو می‌شود. گوگل با درک انکر تکست ها می‌تواند به درک بهتری از محتوای لینک دست یابد. برخی از وبمسترها در این رابطه اظهار نگرانی می‌کنند. با این حال از دید گوگل، قوانین هر ساله در حال تغییر هستند و بنابراین قانونی که امسال به کار می‌رود، الزاماً سال بعد ممکن است کاربردی نداشته باشد یا برای همه وب سایت‌ها قابل اعمال نباشد".

 

اولویت لینک اول چیست؟

اولویت لینک اول، یکی از مواردی است که مدت‌ها توسط افراد علاقه مند به سئو و بهینه سازی سایت مورد بحث قرار گرفته است. از مت کاتس از اعضای تیم گوگل سوالی در این زمینه پرسیده شد: "اگر از صفحه A بیش از یک لینک به صفحه B بفرستیم، آیا پیج رنک جویس و انکر تکست بیشتری منتقل خواهد شد؟ آیا اصولاً انتقال لینک از صفحه A به همان صفحه امکان پذیر است"؟ در آن زمان مت کاتس اعلام کرد که جریان انکر تکست (که به نام اولویت لینک اول هم شناخته می‌شود) برای گوگل چندان مهم نیست. اما او در نقل قول زیر خلاف آن را اعلام می‌کند : " هر دو لینک، در پیج رنک تأثیر دارند، منظور من انکر تکست نیست، بلکه دو لینک می‌توانند پیج رنک را افزایش دهند". سکوت مت کاتس درباره نقش انکر تکست و اولویت لینک اول، احتمالاً بیان گر این است که گوگل هنگام خزیدن در لینک‌های مختلفی که از یک صفحه به همان صفحه داده شده است و برای تعیین رتبه و وجود ارتباط میان لینک و محتوا، "اولویت لینک" را هم در نظر خواهد گرفت.  فرض کنید صفحه‌ای دارید و دو لینک در آن قرار می‌دهید (این وضعیت چندان عملی به نظر نمی‌رسد، اما در هر حال باید بتوانید آن را تصور کنید). در این شرایط آیا گوگل فقط لینک اول را به حساب می‌آورد یا انکرتکست هر دو لینک را می‌خواند و در این صورت صفحه از مزیت متن موجود در هر دو لینک بهره مند می‌شود، به ویژه اگر انکر تکست در هر دو لینک متفاوت باشد؟ آیا گوگل لینک دوم را نادیده می‌گیرد؟ اگر در سیستم ناوبری سایت، صفحات اصلی لینک شده باشند، احتمالاً لینک‌های موجود در محتوا نادیده گرفته شده یا حداقل ارزشی ندارند. به نظر می‌رسد که لینک‌های موجود در متن بدنه ارزشی نداشته باشند. در این صورت، آیا باید سیستم ناوبری را زیر کپی قرار داد تا یک انکر تکست متنوع و گسترده  به صفحه داده شود. مشاهدات و تجربیات سال‌های اخیر نشان می‌دهد که پاسخ سؤال فوق مثبت است. به زبان ساده از بین لینک‌های مختلفی که در یک صفحه قرار دارند  و به صفحه دیگری ارجاع داده می شوند، یک لینک یا همان لینک اول باید واجد ارزش انکر تکست باشد. این توصیه را هنگام ایجاد لینک‌های مختلف و برای عبارت‌های کلیدی و مهمی که حداقل در لینک اول وجود دارند به کار برید. در این صورت دیگر نیازی به داشتن اطلاعات تخصصی درباره اولویت لینک اول نیست. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل هنگام رتبه بندی صفحه هدف، صرفاً به لینک اول توجه می‌کند.  

 

قوانین لینک سازی


در صورتی که "اولویت لینک اول" برایتان مهم است، ناوبری سایت خود را زیر متن قرار دهید تا از اولویت لینک اول در محتوای بافت مطمئن شوید. این کار به شما امکان می‌دهد انکر تکست را متناسب با محتوای متنی یا صفحات داخلی مهمی که در سایتتان وجود دارد، تغییر دهید. در صورتی که انکر تکست به صورت طبیعی تغییر کند، صفحه تا مدت‌ها جهت جست وجوی کاربران انسان، بهینه باقی خواهد ماند. البته ظاهراً لینک‌هایی که در یک متن قرار دارند و در اطراف آن نیز متن وجود دارد، به لحاظ بافتی و محتوایی، مهم‌تر از لینک‌هایی هستند که در منوهای ناوبری قرار دارند. در صورتی که به طورمرتب به صفحات مهم لینک می‌دهید و لینک‌های طبیعی زیادی ندارید که نتایج مشابهی را ارائه دهند، در این صورت می‌توانید برای رتبه بندی صفحه از لینک‌های داخلی استفاده کنید و کلمات کلیدی بیشتری را هم به کار برید.

آیا صرفاً لینک اول در گوگل مهم است یا لینک انکر تکست اول یا دوم صفحه هم اهمیت دارند؟

در طول سال‌های اخیر، این سؤال، موضوع بحث‌های جالب کارشناسان حوزه سئو و بهینه سازی سایت بوده است.

انکر تکست چیست؟

بر اساس تعریف گوگل، انکر تکست به کلماتی در صفحه وب گفته می‌شود که معمولاً به صورت آندرلاین بوده و لینک قابل کلیکی را در صفحه دیگر وب ایجاد کنند. در حالت عادی، اگر موس را به بالای چنین لینک‌هایی هدایت کنید، نشان گر به شکل انگشت در می‌آید.

چگونه انکرتکست را بهینه کنیم؟

برای این منظور از انکرتکست توصیفی استفاده کنید و از به کار بردن عبارت "این جا کلیک کنید" استفاده نکنید، چون در این صورت انکر تکست موجود در لینک، اطلاعات بیشتری درباره محتوا و بافت متن به دست نخواهد داد: " لینک‌های متنی که در سایت خود به کار می‌برید باید کوتاه و معنی دار باشند و در عین حال به صورتی باشند که اگر خارج از بافت خوانده می‌شوند، باز هم برای کاربر قابل فهم باشد، محتوای لینک را شرح دهد و حاوی عبارت فعلی نباشد. W3C". مشاوران کنسرسیوم وب جهان گستر (W3C)  به وبسمترها توصیه می‌کنند از به کاربردن عبارت "این جا کلیک کنید" خودداری کنید. متخصصان حوزه سئو و بهینه سازی سایت نیز همین سفارش را دارند. در صورتی که از لینک‌های متنی با محتوای "برو" یا "این جا کلیک کنید" استفاده کنید، این لینک‌ها در فهرستی از لینک‌ها، بی معنی خواهند بود. به جای استفاده از کلمات دستوری مثل "بازگشت" یا "این جا کلیک کنید" از عبارت‌های توصیفی استفاده کنید. مثلاً هیچ گاه از لینک‌هایی به این شکل استفاده نکنید: برای مشاهده محصولات شگفت انگیز ما، اینجا را کلیک کنید.
این عبارت توصیفی نبوده و به همین خاطر نمی‌توانید انکرتکستی که کلمات کلیدی زیادی در آن به کار رفته است را در سایتی که به آن لینک داده‌اید استفاده کنید ( این مورد در گوگل، یاهو، و MSN به شما کمک می‌کند تا از نظر کلمات کلیدی مورد نظرتان رنک بهتری به دست آورید). در این مورد بهتر است از عبارت
"درباره محصولات بهینه سازی موتور جست و جو بیشتر بدانید" استفاده کنید.


فناوری‌های کمکی به کاربران نشان می‌دهند که متن یک لینک است، این کار با تغییرصدا یا زیر و بمی آن انجام می‌شود یا قبل از متن از کلمه "لینک" استفاده می‌شود. بنابراین از اشاره مستقیم به کلمه لینک خودداری کنید. مثلاً به جای جمله " با این لینک، خدمات هیجان انگیز ما را تجربه کنید"بنویسید" صفحه خدمات سئو ما را مشاهده کنید، در آن جا کلیه خدمات شگفت انگیز ما ارائه شده است". در این روش، فهرست لینک‌های صفحه شما از نظر کسی که از مرور گر گویا یا اسکرین ریدر استفاده می‌کند، معنادار خواهد بود. توجه داشته باشید که این قانون در طراحی وب و هنگام نام گذاری لینک‌های متنی در صفحه سایت و در کپی کاربرد دارد. البته، در مورد تصاویر می‌توانید از عبارت "اینجا کلیک کنید" استفاده کنید. البته به شرطی که توضیح تگ ALT برای همه کاربران، قابل فهم باشد.
جان مولر از تیم گوگل در این رابطه می‌گوید: "یکی از موضوعاتی که باید در مورد لینک‌های تصاویر مورد توجه قرار داد این است که اگر برای یک لینک، آلت تکست نداشته باشید، برای آن لینک انکر تکستی نخواهید داشت. بنابراین وبمسترها باید در تصاویر خود از آلت تکست استفاده کنند. به این ترتیب گوگل می‌تواند آن را برای لینک‌های موجود در وب سایت شما استفاده کند. اگر از لینک‌های تصاویر برای ناوبری استفاده می‌کنید، ممکن است کاربران نتوانند تصاویر را مشاهده کنند. به همین خاطر حتماً روش جایگزینی را در نظر بگیرید". در صورتی که لینک‌ها به اندازه‌ای که لازم است قابل استفاده نباشند، رتبه بندی گوگل تا اندازه‌ای بر اساس کلمات کلیدی موجود در متن این لینک‌ها انجام خواهد شد، بنابراین توصیه می‌شود لینک‌های تکست (و آلت تکست تصویر) مرتبط و به صورت توصیفی باشند. برای این که در صفحات مهم (از جمله لینک‌های داخلی) عبارت‌های کلیدی مهم را به عناصر مهم سایت نگاشت کنیم، می‌توانید از تکنیک‌های کلیدی نگاشت استفاده کنید. نکته مهم: از انکر تکست های توصیفی استفاده کنید.